Fully Featured & Customizable Free Forums
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to Lust en Liefde. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Genegenheid, wat is dat eigenlijk?
Sl1
Posted: 28th March 2006 - 04:03

Maangodin
Group Icon

Group: Admin
Member No.: 9

Wat is dat eigenlijk precies?
Genegeheid?
Is het Liefde? Is het Zelfrespect? Is het Tederheid?

Bij kinderen die genegeheid tekort komen is vastgesteld dat hun brein minder oxytocine produceerd ( het hormoon dat vrijkomt bij het ervaren van genegenheid, maar wat ook vrijkomt bij een orgasme) wink.gif
een biochemisch spoor van een tekort aan genegenheid zou leiden tot psychische angsten en verstoorde sociale bindingen.

Dus een conclusie zou kunnen zijn dat hoe meer genegeheid je ervaart hoe minder angstig je in het leven staat en in het aangaan van sociale bindingen.

Maar hoe ziet genegeheid eruit?
Is het onverdeelde aandacht? een aai over je bol? en kus op de wang? liefevolle aanrakingen?
en hoe voelt genegenheid aan? Is het te vergelijken met het gevoel van begeert worden?

en sexueel gezien: heb je gevoelens van genegeheid nodig om met iemand het bed in te kunnen stappen?
Of kun je genegeheid ook veinzen? met als doel een orgasme, want ook dan komt er dat hormoon oxytocine vrij smile.gif

Is genegeheid niet gewoon zoeken naar een stukje zekerheid?

Groet!
Selene

bluebird
Posted: 28th March 2006 - 09:54

miep miep

Group: Members
Member No.: 210

@sl1
Voor mij is genegenheid die ik ervaar naar de ander een gevoel van liefde voor de mens die de ander is zonder dat daar romantische of seksuele zaken bij komen kijken. Dat uit zich in taal, een schouderklopje, een blik van verstandhouding.

Om met iemand naar bed te gaan heb ik dat niet persee nodig, maar ik zou geen seks willen zonder dat gevoel omdat het het speciaal maakt happy.gif

Doet me denken aan affectief verwaarloosde kinders wat je schrijft, denk dat om veilig te kunnen zijn bij de ander een herkenbaarheid van affectie gegeven zonder seksuele componenten of voor wat hoort wat mechanisme een kind een veilig thuis geeft. Dat is voor later zeer van belang maar naar mijn idee zijn er genoeg mensen die dat niet zozeer met de bekende paplepel ingegoten hebben gekregen en toch in hun latere leven volwassenen zijn die door een sterk autodidactisch vermogen en het open staan voor belangrijke anderen in hun latere leven deze gevoelens, grenzen en verhoudingen leren kennen, herkennen en ook zeer zeker geven in het spectrum van genegenheid smile.gif

Ga dr verder nog is over nadenken...was ff eerste reactie

groetjes,

Bluebird
Roos
Posted: 29th March 2006 - 18:04

Vervloekt
Group Icon

Member No.: 7

Genegenheid?
Is het Liefde? Is het Zelfrespect? Is het Tederheid?

Genegenheid is voor mij niet een gevoel wat ik alleen voor mijn naasten kan voelen.

Het kan mij overvallen door dingen die ik meemaak (ervaar!), lees en zie. Het kan om iets heel kleins en simpels gaan maar ook in een andere context voel ik het. De trots die ik in de ogen van pasgebakken ouders zie, maar ook de ontreddering in de ogen van mensen op een begravenis/crematie en ook na een geweldige vrijpartij naar mijn man toe. Soms lees ik dingen of zie iets op tv wat mij een gevoel van genegenheid geeft.

Het is het gevoel dat ik even de behoefte heb om mijn armen om iemand heen te slaan. Een gevoel van plaatselijke tederheid???? sleep.gif

Herman van veen heeft daar een mooi liedje over geschreven wat mss niet helemaal de lading dekt maar wat nu even im mij opkomt.

Ik heb dat tedere gevoel
voor elke zot, en elke dwaas
die buiten ronddaast zonder doel
die niemands knecht is, niemands baas.

Ik heb dat tedere gevoel
voor ieder die zich luidkeels uit
die elk gebaar ervaart als koel
voor wie zich elke kudde sluit.

Ik heb dat tedere gevoel
voor wie zich in een droom verwart
en waar die droom de waarheid ramt
klinkt soms zijn lach net iets te hard.

Ik heb dat tedere gevoel
voor elke vrouw, voor elke man
die in volkomen weerloosheid
een ander mens beminnen kan.

Ik heb dat tedere gevoel
een ander mens beminnen kan
die in volkomen weerloosheid
een ander mens beminnen kan.

Roos! (soms soft!) a050.gif
Jessebel
Posted: 29th March 2006 - 21:59

pink

Member No.: 4

Liefde, beminnen, genegenheid...

De afgelopen tijd heb ik er moeite mee dat het begrip Liefde zo 'open' is.. je kan er zoveel mee bedoelen, en zoveel juist niet, het verschilt per situatie en per persoon.

Maar je hebt dus wel verschillende woorden die beter beschrijven welke liefde je voelt. Ik zie genegenheid dus ook als een vorm van liefde..

Doch, als een vorm van liefde waar geen verwachtingen en verlangens bij komen kijken.

Genegenheid is voor mij een vorm van liefde bij bijvoorbeeld goede vrienden.. waarvan ik van houd, maar die ik niet echt mis als ze er niet zijn. Waarmee ik me heerlijk voel bij een fijne knuffel, maar waarmee ik niet wil zoenen.

Ik heb liever dat iemand genegenheid voelt tov mij dan liefde (verliefdheid). Bij liefde heb ik het gevoel dat ze 'iets willen', mij zien door een (licht-)roze bril, alleen de mooie dingen zien en niet de slechte. Met genegenheid voel ik me meer geliefd als persoon..

Of zeg ik nou iets geks? biggrin.gif

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie het persoonlijke verschil zouden willen definieren tussen liefde, beminnen, van iemand houden, genegenheid voelen..
deco
Posted: 1st April 2006 - 15:29

Painterke

Member No.: 72

Jesse

en als ik nu genegenheid voor je voelde? icon_redface.gif

Deco a010.gif

--------------------
leven is een opeenvolging van emoties
beleef ze
Jessebel
Posted: 1st April 2006 - 17:54

pink

Danneh.. vind dat wel fijn happy.gif
Sl1
Posted: 3rd April 2006 - 10:47

Maangodin
Group Icon

Wat een mooi gedicht roos!

Jess wat stel je toch toch een moeilijke vragen! smile.gif

Het persoonlijke verschil tusssen liefde, beminnen, van iemand houden, genegenheid voelen..

Naar mijn gevoel is genegenheid wat zachter, teder, terwijl liefde een wat sterker gevoel geeft.
Beminnen ligt voor mij het dichtst bij sex en van iemand houden is net een stapje hoger/verder dan genegenheid voor iemand voelen

het valt me op dat genegenheid vaak samen wordt genoemd met warmte.
mensen hebben het bijvoorbeeld over het gezin waar ze in opgroeiden als een liefdevol nest, met veel warmte en genegenheid.

Dus wellicht is genegenheid het gevoel dat alles oke is, dat je er mag zijn, zonder dat er al te veel eisen aan je worden gesteld waar je aan moet voldoen, voordat je goedkeuring krijgt?

Jessebel
Posted: 3rd April 2006 - 18:11

pink

Ja zo ervaar ik het in ieder geval wel inderdaad smile.gif

Door hoe jij het stelt zie ik het ook wat helderder .. Is 'genegenheid' niet een gradatie van liefde? En bij de gradaties horen ook andere type relaties... (want van vrienden hou je op een andere manier als familie, en beide zijn weer niet hetzelfde als wat je voor je partner voelt)..

achtja ik trachtte het een beetje in kaart te brengen mbv een 'top 4' maar dat lukt ook weer niet aangezien het ook weer overlapt... een tabel is dan beter..

Maar waarom ik dat zou willen maken???? hahaha tja.. ik vind het gewoon wel boeiend happy.gif
Joanne
Posted: 4th April 2006 - 15:53

Kortweg anne

Member No.: 16

Genegenheid als vorm van liefde, ik wee niet of je dat zo kan stllen.

Ik denk bij genegheid meer aan warmte, oprechte belangstellling voor iemand hebben, je open durven stellen in vertrouwen, iets van jezelf geven, een wisselwerking. Ik weet niet of genegenheid liefde is, het is een warm gevoel, mss raakt het liefde wel...

Het indelen van liefde moet ik denken aan de verschillende vromen van liefde waar ik ooit getracht heb wijs uit te worden...

Het enige wat me nog te binnen schiet zijn deze 2 vormen...
Eros als in de lichamelijke liefde die je voor iemand kan koesteren, al werd het daar geplaatst binen de context van het huwelijk.

Agape..weet niet meer goed hoe je het spelt..weet wel dat ik de betekenis heel erg mooi vond. De dienende liefde...de liefde die onbaatzuchtig is, niet uit op er zelf beter van worden, maar de liefde voor de ander om die tot zijn recht te laten komen...al duikt er in hoe ik nuin het leven sta ook achter aan, maar ik mag er toch ook zijn, ik ben niet alleen om een ander te dienen...

Maar in ieder geval dienende liefde..vond het toen heel mooi klinken en ergens heeft het nog wel wat.

--------------------
Sta niet versteld van afscheid nemen. Een afscheid is noodzakelijk voordat je elkaar opnieuw kunt ontmoeten.
En elkaar opnieuw ontmoeten, na ogenblikken of levens, staat vast, voor hen die vrienden zijn.

Illusions, Richard Bach, Delacorte Press, New York, 1977
Sl1
Posted: 5th April 2006 - 21:25

Maangodin
Group Icon

Zou je diendende liefde ook onvoorwaardelijke Liefde kunnen noemen?
Of zie je daar toch een verschil in?

Dienende Liefde klinkt een beetje alsof je dan offers moet brengen om de liefde te (goed te)kunnen dienen, alsof je dan aan bepaalde voorwaardes moet voldoon om het te kunnen bewerkstelligen...zo komt het op mij over althans. smile.gif

Groet!
Selene

Jessebel
Posted: 6th April 2006 - 02:18

pink

Sja, waar blijft dan het idee dat je jezelf moet liefhebben om lief te hebben (geloof ik namelijk wel in)..

Ik herken het GEVOEL van dienende liefde/onvoorwaardelijke liefde, maar als het puntje bij paaltje zou komen heb ik mezelf het meeste lief (iaw; ik krijg kriebels van zo'n vaste overtuiging als ik het hoor)

Goed, onvoorwaardelijk misschien, zolang degene die jij op het voetstuk zet niet op jou gaat piesen (al vinden sommigen dat wel fijn maar dat terzijde happy.gif )

-hmmm daarmee dus niet GEHEEL onvoorwaardelijk sleep.gif -zie mijn probleem?

This post has been edited by Jessebel on 6th April 2006 - 02:19
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic Options

>
Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1310 seconds | Archive

Algemene voorwaarden

Lust en Liefde is een privť-initiatief en wordt gratis aangeboden. Lidmaatschap is open voor iedereen van 16 jaar of ouder. Door deelname aan het forum en de chatbox verklaart het lid akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.
De gebruiker wordt geacht zich aan de handleiding te houden, die linksboven op de forumindex middels een link te bereiken is.

Lust en Liefde kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor mogelijke problemen of schade die ontstaan door het gebruik van de diensten van Lust en Liefde. Lust en Liefde aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid.

Lust en Liefde kan ten alle tijde zonder opgaaf van reden een lid de toegang tot het forum en de chat ontzeggen. De gebruiker kan ten alle tijde zijn/haar lidmaatschap opzeggen. Gegevens worden gewist, de posts echter niet. Door hier te posten vervalt het copyright op de teksten aan Lust en Liefde. Lust en Liefde kan posts ten alle tijde wijzigen, verplaatsen of verwijderen.

Het is niet toegestaan om teksten, die niet van jezelf zijn, te posten zonder bronvermelding.
Teksten van Lust en Liefde mogen alleen elders worden gepubliceerd na uitdrukkelijke toestemming per e-mail en met vermelding van bron en auteur.

Misbruik van de diensten van Lust en Liefde of ernstige misdragingen leiden tot uitsluitsel van de diensten van Lust en Liefde. In gevallen die niet zijn voorzien in de handleiding of de algemene voorwaarden beslist de administrator van Lust en Liefde.

Lust en Liefde kan niet verantwoordelijk worden gehouden door schade opgelopen door het gebruik van dit forum en deze forumsoftware.

© 2005 Lust en Liefde