View Full Version: BBC & regime change

July 7th People's Independent Inquiry Forum > Iran > BBC & regime change


Title: BBC & regime change
Description: Iran 1953, 1978, etc etc


justthefacts - March 19, 2009 12:49 AM (GMT)
QUOTE
Document

Document reveals the true extent of Britain's involvement in the coup of 1953 which toppled Iran's democratically elected government and replaced it with the tyranny of the Shah.

Iran had just nationalised the very oil fields that had powered Britain through two world wars. Downing Street wanted them back. London paid Iranian agents to sow seeds of dissent in Tehran. Then, to win American support for a coup, the men from the Ministry fanned fears of a Russian invasion.

Even the BBC was used to spearhead Britain's propaganda campaign. In fact, Auntie agreed to broadcast the very code word that was to spark revolution. Around a decade ago the American government apologised for its role in the coup. Yet despite current concerns over oil scandals, regime change and the cost of meddling in Middle East politics - Britain has remained silent.


QUOTE
Next on:

23 Mar 2009, 20:00 on BBC Radio 4

Synopsis

Mike Thomson presents the series using documentary evidence to throw new light on past events.

Mike uncovers papers which accused the BBC of biased reporting as Iran descended into revolution in 1978 and 1979. The documents show that the BBC's Persian Service found itself attacked on all sides, with the most vociferous critics claiming that the Corporation was not simply reporting events but influencing them in favour of regime change. As Ayatollah Khomeini sat in exile in Paris, the BBC stood charged with galvanising the radical cleric's supporters and acting as his mouthpiece in Tehran.

Featuring interviews with then Foreign Secretary Lord Owen, the then Iranian Ambassador, senior BBC figures and academic experts.


QUOTE
21/1/09

Iran declares BBC Persian TV illegal


TEHRAN, Iran (CNN) -- The activities of the week-old BBC Persian TV channel are illegal, a top Iranian official said Wednesday, the semi-official Fars news agency reported.

BBC says the news it broadcasts on the channel is gathered from abroad, using sources within Iran.

The minister of culture and Islamic guidance, Mohammad Hossein Saffar Harandi, also banned Iranian journalists and artists from working for the channel.

A BBC spokesman in London, England, said the corporation is breaking no laws in Iran.

BBC Persian TV launched January 14, broadcasting in Farsi to Iran, Afghanistan, and Tajikistan, the BBC spokesman said. It joins the 69-year-old BBC Persian radio service and the Web site BBCPersian.com, launched in 2001.

The TV channel offers mixed programming, with news and current affairs for eight hours a day and documentaries and debates on arts, culture and science filling out the schedule, the spokesman said.

Harandi did not say the BBC channel was breaking any laws in the remarks carried by Fars.

"Considering the BBC's history of creating chaos in Iran, and its efforts to set the various strata of Iranian society against each other, the presence of the BBC Persian TV in the Islamic Republic is deemed to be illegal," he said.

Harandi added that various government officials had declared that cooperating with the channel would lead to problems for Iranian professionals, the news agency said.

"We are closely monitoring the English language BBC as well, which is working in Iran legally, and if they produce programs for the use of the BBC Persian TV, we shall then take action against them (BBC English)," he said. "And in that case, the country's security officials will respond appropriately."

The BBC spokesman said it is against the law for the channel to report and gather news in Iran, so the news it broadcasts on the channel is gathered from abroad, using sources and contacts within Iran.

Correspondents for BBC Persian do not work in Iran, he added.

"We would like to have BBC Persian correspondents in Iran, and we continue to seek a dialogue with the Iranian authorities to get accreditation for that," said the spokesman, who asked not to be named.

"What we are doing is not illegal," he said.

The Iranian minister's comments call to mind modern broadcasting folklore about the BBC's role in the Iranian revolution.

A BBC Radio 4 documentary in 2005 said it had evidence that a radio newsreader inserted the word "exactly" into a midnight timecheck one summer night in 1953, a code word to the shah of Iran that Britain supported his plans for a coup.

The shah had selected the word, the documentary said, and the BBC broadcast the word at the request of the government.

Officially, the BBC has never acknowledged the code word plot. The BBC spokesman declined to comment on a possible connection.

Harandi said the planning of the BBC Persian TV channel "was not done with good will," Fars reported.

The minister asked Iranian artists to obtain the proper permits for working with any foreign arts and cultural group, "otherwise they shall have to accept responsibility for their cooperation with those foreign organizations," according to Fars.




* Hosted for free by InvisionFree